2018. december 6., csütörtök

ingyen tömegközlekedés Luxembourgban!!!!44!négy!!!

Na ilyen se volt még, de miután ma szenzációként bejárta a magyar és a világsajtót (ez a helyes sorrend :P) a hír, hogy a frissen felesküdött Bettel belengette az ingyenes tömegközlekedést jövő nyártól a környezetvédelem jegyében, úgy érzem, kicsit árnyalnom kell a képet, nem mintha amúgy nem tartanám jó ötletnek az ingyenes tömegközlekedést, csak szerintem ez egy nagyon demagóg/populista húzás, és mindjárt elmondom, miért.

Egyrészt, mert ingyen ebéd tömegközlekedés nincs, valahol valakik nyilván meg fogják fizetni az árát. A sofőröket ki kell fizetni (baromi jól keresnek ahhoz képest, hogy a 70%-uk, és akkor lefele kerekítettem, mennyire kreténül vezet, a piros lámpa full meglepetésként éri őket minden egyes alkalommal, a megállókról nem is beszélve), a buszokat fenn kell tartani, takarítani kell, stb-stb. Tulajdonképpen nem is helyes az igeidő, és akkor itt át is térnék a másrészt-re: valahol valakik nyilván megfizetik a tömegközlekedés árát, mert hiszen gyakorlatilag már most is ingyen van. A megjelent cikkekben a kétórás jegyet említik, ami 2 euró, de szerintem arányában ennél sokkal olcsóbb az egész napos (másnap hajnali 4-ig használható), az egész ország összes busz- és vonatjáratára érvényes, NÉGY euróba kerülő jegy. A villamosvonalakat csak azért nem említem meg, mert egy van belőle és az se túl hosszú, de természetesen arra is érvényes a kétórás és az egész napos jegy is. Még egyszer hangsúlyozom, mindkét jegytípus az egész ország területén felhasználható. Most erre lehet mondani, hogy egy ekkora országban ez nem számít, és persze ha a földrajzi távolságokat nézzük, akkor valóban nem, de ettől még simán meg lehetne különböztetni a fővárosi és a vidéki (és esetleg még a vidéki nagyvárosi, stb.) jegyeket, de nem, minden egységesen kettő illetve négy euró. Bérletből különböző fajták vannak itt is, de a legdrágább verzió is havi ötven euróba kerül, amivel az egész országban korlátlanul lehet fel és alá utazni, ameddig a szem ellát. Péntekről szombatra és szombatról vasárnapra az éjszakai buszok (amelyek csak ezen a két éjszakán közlekednek és csak Luxembourg városban) ingyenesek, nyilván azért, hogy az emberek inkább ne vezessenek bulizás után. Szombaton a közlekedés egész nap ingyen van Luxembourg városban.

Oda akarok kilyukadni, hogy a tömegközlekedés már most is olyan olcsó, hogy nem az ára tart vissza senkit attól, hogy buszra/vonatra üljön. Hanem több, teljesen más ok, amik közül a legrosszabb szerintem - és sokáig nem gondoltam, hogy ezt le fogom írni -, hogy baromira nem megbízhatóak a járatok. Kimarad, késik, törlik, sztrájk van, felújítás van, műszaki hiba van. Tulajdonképpen röhejes, hogy egy ekkora országban ebből probléma lehet. Egy másik ok, amit a cikkek is említenek, a rettenetes dugók: sokan azért ülnek autóba, hogy igen, ugyanabban a dugóban aszalódjanak, mint a buszok, viszont nem a tömegben, a 100 fokra felfűtött buszban nyomorognak, hanem az autójukban, ahol közben zenét hallgatnak, le tudják venni a kabátjukat (!), esetleg egy-két munkatelefont is le tudnak bonyolítani, stb. Nyilván akik megtehetik, mert olyan helyen dolgoznak, azok nem a buszok útvonalán mennek. (Nyilván van, akinek muszáj autóba ülni, mert gyereket visz, mozgássérült, olyan helyen dolgozik, ahova nem megy tömegközlekedés, stb.) Ha kinézek a buszból, a dugóban mellettünk álló autók 90%-ában egy ember ül, de legalább még háromnak volna hely. 

A dugók és a járatok megbízhatatlansága részben ugyanarra a problémára vezethető vissza: túl sokan vagyunk Luxembourgban, egyszerűen az infrastruktúra nincs ennyi emberre felkészülve. Nincs elég vágány a pályaudvaron (most bővítik), hogy fogadja az érkező vonatokat, ezért azok feltorlódnak, máris kész a késés. Nincs elég hely az úton, hogy az összes busz beférjen a megállóba, ezért azok feltorlódnak, máris kész a késés - ha össze is ütköznek, akkor kész a baleset is, még több késéssel. Ha egy vonat jófejségből megvárja a határon túlról érkező átszállókat (vagy határon túlra hazamenőket),  akiknek késik a vonata, máris kész a még több késés, és így tovább, és így tovább. Vannak olyan utcák, pl. a mienk is ilyen, amik nem elég szélesek, és egyszerre nem fér el két busz egymás mellett, de még egy busz meg egy autó is csak bizonyos szakaszokon. Túl kicsi az ország! :D

Egy másik baj, ami igazából nekem mint autótulajdonosnak és sofőrnek tökre kapóra jön, de a környezetvédelmet nem igazán szolgálja, az az, hogy nagyon olcsó az üzemanyag, a 95-ös és a 98-as benzin literjét se láttam még 1,4 euró fölé menni, de inkább 1,1-1,2/liter körül mozog (mint épp most is). Ez is nevetségesen alacsony ár. Nagyjából egyébként ugyanannyira jön ki arányában, mint a havibérlet, ha az ember nem vezet nagyon sokat, egy tele tank nagyjából 45-50 euró, és azzal Istvánné el tud menni hatszázvalahány kilométert. Persze annak, aki messziről jár be, annak jóval drágább autóval, de ha én mindennap kocsival mennék, ami kb. 20 km oda-vissza, 25 munkanappal számolva 500 km-t tennék meg, ami még mindig benne van egy tankolásban. És ha választani lehetne, hogy a kényelmes saját kis autókámmal menjek-e a zsúfolt, meleg, későn jövő, hirtelen fékező busz helyett ugyanannyi pénzért, nem kérdés, hogy mit választanék. De szerencsére nagyon szeretek olvasni és leginkább utazás közben tudok... :D 

Kezd nagyon hosszúra nyúlni a bejegyzés, szóval a végén még szeretném megjegyezni a teljesség kedvéért, hogy a hibrid és villanyautók vásárlását támogatják (adóvisszatérítéssel), és tényleg nagyon sok hibridet lehet látni, a városi buszok is mind hibridek, és van kölcsönözhető bicikli, amiből most csináltak elektromos verziót is, szóval vannak igazi, a környezetvédelmet célzó kezdeményezések, de ezt sajnos nem tudom annak tekinteni. Ez nem az az ország, ahol a havi 50 euró megtakarításának lehetősége átcsalogatja az embereket az autójukból a buszra. De persze meglátjuk... 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése